Завдання для дітей молодшого дошкільного віку
Підготувала вчитель-логопед Сенько Є. Б.
Консультація вчителя-логопеда середньої спеціальної групи №3
Іваннікової Лариси
Георгіївни
Камінчики Марблс
Процес навчання дитини у дитячому садочку проходить у грі. Корекційна робота з дитиною повинна бути ігровою, динамічною, емоційно приємною, без утоми. Використання нетрадиційних методів роботи підвищує ефективність процесу мовного і сенсомоторного розвитку дітей. Одним з таких прийомів є спеціально організована діяльність з використанням цікавих камінців, які називаються Марблс.
Марбл - це кульки або сплюснуті овальної або круглої форми. Вони можуть бути зроблені з глини, дерева, пластика або найчастіше зі скла. Вони мають різноманітні відтінки, кольори, краса яких зачаровує настільки, що і дорослим і дітям хочеться до них доторкнутися, потримати в руках. А головне їхнє призначення це веселі, корисні та прості ігри. З якого віку можна використовувати дані камінчики - з 2-3 років і старше. Але пам'ятайте, що дітки молодшого віку можуть вільно брати в їх рот, тому рекомендується брати більші Марблс і обов'язково грати під наглядом дорослих.
Нетрадиційні розвиваючі ігри з камінчиками Марблс – це універсальний матеріал, який являє собою набір скляних кульок, що мають різний розмір і колір, за допомогою яких можна виконувати безліч завдань.
Ігри з камінчиками Марблс створюють позитивний емоційний настрій у дітей, сприяють розвитку дрібної моторики, усіх психічних процесів (уваги, мислення, пам’яті, уяви), фантазії й творчих здібностей, мовлення, формують сенсорні еталони.
Камінчики мають позитивну енергетику і приносять дітям радість. Під час ігор підвищується працездатність, знижується стомлюваність дітей, що впливає на загальний стан їх здоров’я.
Використовуючи Марблс, в залежності від підібраних вправ та ігор, розширються уявлення дошкільнят про навколишній світ, поповнюється їх словниковий запас; розвивається уміння орієнтуватися на площині, розвивається почуття ритму, кольору, композиції.
Камінці Марблс, є чудовим засобом розвитку мислення, мовлення, спілкування, уяви дітей різного віку. Цей матеріал є справжньою знахідкою для використання в роботі з дітьми, які мають порушення мовлення, так як дозволяє вирішити широкий спектр завдань:
• Розвиток дрібної моторики
• Вправа в орієнтуванні на площині аркуша
• Вправа в узгодженні прикметників, числівників з іменниками
• Збагачення словникового запасу
• Розвиток зв'язного, фразової мови, емоційної лексики
• Вправа в звукобуквенном розборі слова, закріплення правильного образу літери і багато іншого.
Камінці Марблс - це посібник, який являє собою готові набори скляних камінчиків різного кольору і різні завдання з ними.
Застосування камінчиків "Марблс" в роботі логопеда - це один з нетрадиційних прийомів навчання, цікавий для дітей.
На логопедичних заняттях можна використовувати різноманітні завдання з камінчиками Марблс, з огляду на поставлені цілі і завдання в усуненні мовного дефекту вихованців.
1. «Веселий рахунок»
2. «Чарівний мішечок»
3. «Виклади звукову доріжку»
4. «У пошуках букви»
5. «Лабіринт» (на автоматизацію звуків)
6. «Виклади за зразком, по контуру»
7. «Знайомство з буквою»
8. «Дізнайся звук» і багато інших ігор
Різнокольорові кульки і камінчики успішно застосовуються для створення сюрпризних моменту, емоційно-позитивного настрою, для релаксації.
Допомагають розвитку сенсорних здібностей, дрібної мускулатури рук, уваги, мови, пам'яті, мислення дітей.
Завдання для дітей молодшого дошкільного віку.
Підготувала вчитель-логопед Сенько Єлізавета Борисівна
Поради батькам дошкільнят
Поради про виховання дітей
дошкільного віку
Асистент вихователя:
Ільченко Любов Георгіївна
Хіба не дивно, як швидко ваш малюк перетворився на пустотливого дошкільника? Він став таким невгамовним і рухливим. Тепер вам знадобиться багато сил, щоб впоратися з його бурхливою енергією та
допитливістю, а також спрямувати її у продуктивне русло.
Дослідження стверджують, що до п'ятирічного віку мозок людини розвивається на 90%. Тому це час, коли батькам треба опанувати себе й допомагати своєму дошкільнику гармонійно та всебічно розвиватися. Адже не секрет, що навчання починається вдома, у сім'ї.
Далі пропонуються поради, які допоможуть вам оволодіти азами виховання енергійних дітей дошкільного віку.
1. Розвивайте навички спілкування вашої дитини. Перебуваючи в
дитячому садку, дитина повинна вміти словами повідомляти про свої
потреби та взаємодіяти з людьми, які її оточують. Зокрема, позитивні
комунікативні навички допоможуть дитині спілкуватися з вихователем, уточнювати будь-які свої питання й розвіювати сумніви та й просто відпрошуватись у туалет.
2. Навчайте дитину уважно слухати. На відміну від домашнього
оточення, у дитячому садку діти повинні вміти мовчати та слухати те, що каже вихователь. Дитині необхідно звикнути знаходитися весь день в одному місці й уважно слухати те, що ви їй кажете. Розвивати цю навичку можна, розповідаючи дитині різні цікаві історії.
3. Давайте вказівки. Дитина у віці 4–5-ти років уже готова приймати
ваші інструкції або інструкції вихователя. Грайте з нею в різні ігри, в яких від вас вимагається викласти певні поетапні вказівки або кроки, необхідні для виконання завдання гри. Це навчить вашого дошкільника правильно дотримуватись інструкцій.
4. Заохочуйте групові заняття. У дитячому садку деякі завдання діти виконують у групі. Удома також можна влаштовувати дитячі вечірки. Запрошуйте до себе додому сусідських малюків і дошкільнят, щоб ваша дитина могла спілкуватися з ними.
5. Розвивайте навички моторики вашої дитини. У дошкільному
віці дитина вже добре вміє тримати олівець, користуватись ножицями,
фломастерами або кольоровими олівцями. Ви можете тренувати навички дрібної моторики вашої дитини, пропонуючи їй малювати звивисті лінії й зиґзаґи і, звісно, розмальовувати.
6. Знайомте дитину з умовами дитячого садка. Відведіть дитину в дитячий садок перед початком навчального року, дайте їй можливість познайомитися з персоналом і провести там деякий час. Так вона зможе познайомитися з місцевою обстановкою, поспостерігати за тим, що там відбувається, і, коли ви незабаром залишите її там саму, вона буде відчувати себе спокійно.
7. Уточнюйте будь-які запитання, розвіюйте будь-які сумніви
дитини. Розмовляйте з вашою дитиною про дитячий садок і допоможіть їй відчути радість і хвилювання із цього приводу. Допоможіть дитині звільнитись від будь-якого роду страхів, розвіюючи всі її сумніви, і переконайтеся, що ви повністю усунули всі її побоювання та хвилювання із приводу відвідин цього дошкільного закладу.
8. Допомагайте дитині набувати самостійності. Діти, які здатні
самостійно подбати про себе, володіють більшою впевненістю, особливо в дошкільних установах. Важливо вчити й мотивувати дитину витирати ніс і рот, самостійно користуватися туалетом і т. п.
9. Приготуйте для дитини комплект запасного одягу. У дитячому садку дитина може облитись або забруднитись, наприклад, тоді, коли п'є компот, миє руки або малює фарбами. Забезпечте її запасним комплектом одягу, який буде зберігатися в її шафці, щоб у випадку необхідності вона могла перевдягнутися.
10. Надайте в дошкільний заклад повні дані про здоров'я
дитини. Коли ваша дитина взаємодіє з іншими дітьми в дитячому садку, вона може легко підхопити інфекцію. У разі виникнення надзвичайної ситуації, пов'язаної з вашою дитиною, офіційні особи дошкільного закладу зможуть удатись до негайних дій, якщо заздалегідь будуть проінформовані про її медичну історію (включаючи дані про імунізацію вашого малюка).
11. Дотримуйтесь режиму дня. Часто з маленькими дітьми буває
складно дотримуватись режиму. Важливо встановити для дітей такі правила, щоб не було необхідності постійно нагадувати їм про те, що вони повинні робити протягом дня.
12. Використовуйте почуття гумору. Трохи гумору полегшить ваші бесіди. Гумор також допоможе вашим дітям налагодити зв'язок з вами, краще розуміти вас і бути щасливими.
13. Не зловживайте виховним прийомом, який передбачає
винагороду. Чим частіше ви будете використовувати винагороду в якості виховного прийому, тим більше діти будуть очікувати від вас подарунків за виконання навіть найнезначніших дрібних завдань і доручень. Будьте розсудливими. Допомагайте їм зрозуміти важливість маленьких завдань.
14. Навчайте дітей розставляти пріоритети. Для дітей гра
завжди стоїть на першому місці, а навчання – на другому. Але батькам
необхідно навчити дітей важливості своєчасного виконання домашніх
завдань. Ключовим питанням є навчання дітей уміти розставляти
пріоритети.
15. Дисциплінуйте дітей. Осуд і вселяння не допомагають у питаннях дисципліни. Якщо дитина забруднила фарбою шпалери, попросіть її прибрати все самостійно. Так вона зрозуміє серйозність виявленої неохайності. Не відкладайте уроки дисципліни. Якщо ви захочете перенести дисциплінарні заходи на інший день, інцидент може просто вилетіти з голови дитини.
16. Весело проводьте час разом. Намагайтеся частіше веселитися разом з дитиною. Проявляйте творчий підхід, слухайте музику, разом танцюйте.
17. Не будьте занадто жорсткими й суворими. Батьківська
суворість породжує впертість дитини. Важливо демонструвати їй свою
любов. Кажіть їй добрі й ласкаві слова.
18. Запобігайте істерикам малюка. Давайте дитині право вибору.
Якщо вона влаштовує істерики, перенаправляйте її на інше заняття.
Визначтеся з ситуаціями, які викликають її істерики, намагайтесь уникати їх. Навіть голод, потреба уві сні або втома можуть викликати подібні емоційні зриви.
19. Намагайтесь не казати «ні». Коли дитина занадто часто чує слово «ні», це змушує її відчувати себе обділеною в ніжності й любові. Це також породжує в дитини бунтарський дух, і вона може відмовитися слухати ваші інструкції та вказівки.
20. Не забувайте про те, що ваша дитина ще занадто мала,
щоб розуміти абсолютно все. Не очікуйте, що малюк зрозуміє кожне ваше слово. Його світогляд поки ще не такий широкий, щоб він міг розпізнавати значущі й серйозні речі. Тому приведіть свої очікування у відповідність з віком вашої дитини. Шукайте творчі шляхи, щоб наставляти її.
21. Розповідайте маляті про наслідки поганої поведінки.
Надзвичайно важливо вчити дитину розуміти, який вплив справляє хороша або погана поведінка. Дайте їй зрозуміти, що коли вона веде себе добре, усі навкруги цінують і підтримують її. З іншого боку, погана поведінка призводить до зауважень і негативних наслідків. Це допоможе їй бути уважною.
22. Не реагуйте занадто гостро, не беріть поведінку дитини
близько до серця. Дітям властиво намагатися приховувати свої маленькі помилки. Просто приймайте ситуацію і скажіть, що ви чудово розумієте, хто винен у безладді.
23. Не перевантажуйте дитину. Батьки схильні очікувати, що дитина буде старанно вчитись. Але не перевантажуйте малюка занадто великою кількістю занять. Чим менше занять, тим краще він розуміє їх і засвоює нові знання.
24. Демонструйте позитивний приклад. Те, як ви робите в
повсякденному житті, має великий вплив на поведінку вашої дитини.
Кожного разу, коли ви складаєте свої речі на місце, закликайте дитину брати з вас приклад і складати свої іграшки.
Дошкільний вік – це вік, коли ваша дитина вже не маля і вже досить зріла для того, щоб дотримуватись ваших інструкцій. Це час, коли батьки повинні дозволити дитині всебічно й безперешкодно розвиватися й досліджувати навколишній світ!
В рамках гуртка
"Логопедичний порадник"
пропонуємо відео-вправи для батьків з дітьми:
Поради вчителя-логопеда
ІІ молодшої логопедичної групи № 6
Сенько Єлізавети Борисівни
ПОРАДИ
медичної сестри старшої
АНДРУШКО Марії Іванівни
Шановні батьки! Звертаємось до вас з проханням слідкувати за реальним станом здоров’я дітей. Вживати профілактичні засоби, порадившись з лікарем. У разі захворюваності дитини - вчасно звертатись до дільничого лікаря. З метою профілактики захворюваності дітей на гострі респіраторні захворювання та грип у закладі дошкільної освіти проводяться заходи:
1. Контроль за реальним станом здоров’я дітей.
2. Контроль за виконанням режиму дня закладу дошкільної освіти.
3. Контроль за якістю прибирання в приміщеннях закладу.
4. Контроль за режимом провітрювання в групових приміщеннях.
5. Щоденна ранкова гімнастика.
6. Заняття з фізичної культури згідно розкладу занять.
7. Дотримання рухового режиму – чергування рухливих та малорухливих ігор протягом дня.
8. Дотримання послідовності під час одягання дітей на вулицю.
9. Перебування дітей на свіжому повітрі з урахуванням погодних умов та одягу дітей.
10. Вживання кисломолочних продуктів.
Грип – це вірусне захворювання, що розпочинається раптово і бурхливо, супроводжується лихоманкою, головними, м’язовими, суглобним болями, підвищеною температурою.
Інфікуватися можна не тільки при чханні і кашлі хворого та користуючись його речами, але й перебуваючи в приміщенні чи
транспорті, де нещодавно знаходився хворий.
Хвороба перемагає тих, у кого недостатньо сильний імунітет. Тому, щоб не захворіти на грип у період епідемічного підвищення
цього захворювання, слід вдаватися до ефективних профілактичних заходів:
Заняття вчителя-логопеда
Іваннікової Лариси Георгіївни
з вихованцями
другої молодшої спеціальної групи №3
ВЧИТЕЛЬ-ЛОГОПЕД
середньої спеціальної групи №5
Опанасець Наталя Анатоліївна
РЕКОМЕНДУЄ:
Ігри та вправи на розвиток фонематичного сприймання та дихання
Поради та рекомендації
практичного психолога
Присяжнюк Світлани Олександрівни
Поради вчителя-логопеда
старшої спеціальної групи №6
Сенько Єлізавети Борисівни
Поради асистента вихователя різновікової інклюзивної групи №10
Ільченко Любові Георгіївни
1.Я люблю тебе,навіть коли я серджусь. Як добре,що ти в мене є.
2.Задавай мені будь-які питання, я обов’язково відповім на них.
3.Батькам можна розказати про все. Ми тобі повіримо, навіть якщо це страшно чи соромно.
4.Ти не маєш тримати у секреті,що тобі не подобається,якщо тебе просять або залякують. Такі секрети називають “поганими”.
5.Друг-це той,хто зважає на твої бажання,а не примушує до чогось.
6.Я вірю в тебе. Ти не один. Я поруч.
7.Ти можеш не дружити з тим, хто тебе ображає.
8.Бачу, ти засмутився, розкажи,що сталося?
9.Спробуй ще раз,спробуй по-іншому. З першої спроби нікому не вдається. Ти зможеш.
10.Твоя допомога дуже важлива для мене. Завдяки тобі я закінчив роботу швидше.
11.Тобі боляче? Дай пожалію.
Тобі сумно? Йди до мене.
12. Я дуже ціную час, який ми з тобою проводимо разом. З тобою дуже цікаво. Мені дуже сподобалося, як ми пограли. Я рада, що ти дома.
I молодша група №2
Заняття з практичним психологом
Присяжнюк Світланою Олександрівною
Розвиток емоційної сфери
(вчимося розпізнавати
та повторювати емоції)
Артикуляційна гімнастика
II молодша спеціальна група №3
вчитель-логопед: Іваннікова Л. Г.
Артикуляційна гімнастика являє собою заняття з дитиною, в ході яких задіяні піднебіння, губи, язик і мімічні м’язи. Основна мета проведення занять з артикуляційної гімнастики полягає в тому, щоб навчити дитину правильним рухам органів апарату артикуляції. Кінцевим підсумком тривалих занять є правильна вимова звуків.
Артикуляційна гімнастика відіграє велику роль у подальшому оволодінні дитиною письмовими навичками.
Вчитель-логопед
середньої спеціальної групи №5
Опанасець Наталя Анатоліївна
Старша спеціальна група № 6
Вчитель-логопед Сенько Єлізавета Борисівна
Поради психолога
Казки як інструмент різнобічного виховання особистості дитини
На думку В.Сухомлинського, казка – активне естетичне мистецтво, яке захоплює усі сфери духовного життя дитини: розум, почуття, уяву, волю. Казковий жанр розвиває мислення кожної дитини, сприяє створенню інтелектуальної атмосфери в дитячому колективі. Вона володіє почуттями дітей, тому що через казку діти пізнають світ не тільки розумом, але й серцем.
«Діти розуміють ідею лише тоді, коли вона втілена у яскравих образах. А казка – благородне і ніким незамінне джерело виховання любові до Вітчизни». На думку педагога, музика, уява, казка, мистецтво допомагають дитині розвинути свої духовні сили, особливо велике задоволення у дітей викликає прослуховування казок або музики казкового характеру.
Казка - це інструмент ненав'язливого навчання
Не таємниця, що діти найкраще сприймають інформацію, подану в ігровій формі. Серйозне моралізаторство дорослих швидко стомлює малюків. У той же час за допомогою казкових героїв можна пояснити дітям всі ті ж самі істини, але зробити це у легкій, доступній для дитячого розуміння формі. Казки заслужено вважають найпотужнішим інструментом навчання дітей. А все тому, що вони дають так звані непрямі настанови. Діти мислять образами, їм набагато простіше уявити собі ситуацію з боку, де головними героями є казкові персонажі. Саме на прикладі героїв казок найкраще засвоюється важлива життєва інформація (наприклад, складно пояснити дитині, чому вона повинна ділитися іграшками з іншими, а от сказати, що він скнара з якої-небудь казки - відразу матиме результат, адже бути антигероєм дитині не захочеться).
Казки загартовують характер
У казках дуже яскраво прослідковуються різні протиставлення: хоробрість і боягузтво, багатство і бідність, працьовитість і лінь, кмітливість і дурість ... Поступово, без тиску з боку дорослих, діти вчаться відрізняти добро і зло, співпереживати позитивним героям, подумки проходити разом з ними через різні труднощі і випробування. «Казки не розповідають дітям про існування драконів. Діти вже знають, що дракони існують, - писав Г.К.Честерон. - Казки розповідають дітям, що драконів можна перемогти». Між іншим, той факт, що наприкінці казкових історій добро тріумфує над злом, є найважливішим чинником у вихованні дітей. Розуміючи цю просту відому всім з дитинства істину, дитина буде відчувати себе впевненішою і сміливішою, а життєві негаразди сприймати як щось природне. Це лише загартує характер і силу духу малюка.
Казка єднає
Крім того, що казка є ефективним засобом виховання дитини, здатним вирішувати безліч завдань, вона також об'єднує батьків та їхніх дітей, дає можливість просто приємно провести час і відпочити від метушні реального світу. У юному віці діти осмислено сприймають сюжет, встановлюють прості причинно-наслідкові зв'язки. Характеризуючи героя, найчастіше висловлюють правильні судження про їхні вчинки, опираючись при цьому на свої уявлення про норми поведінки та особистий досвід. Завдання батьків полягає в тому, щоб навчитися розуміти сенс казкових образів так, як це роблять діти.
Казкові твори
Які якості виховує у дитині «Коза-дереза» -Порядність, щирість, люб`язність, чуйність, товариськість, повага до друзів.
«Цап та баран» -Доброта, порядність, щирість у стосунках, дружелюбність, поступливість. «Лисичка та Журавель»- Доброта, порядність. Товариськість, щирість, гостинність. «Телесик» - Любов та повага до батьків, порядність, чуйність, сміливість, мужність. «Кирило Кожум`яка»- Повага до старших, доброта, чуйність, відвага, взаємодопомога, товариськість.
«Котигорошко» - Шанобливе ставлення до матері, любов др землі, порядність, чуйність, хоробрість, мужність.
Отже, для дитини казка – це його життя. Це різнокольоровий, рівнодійовий світ, де дитина є головним героєм, який протистоїть злу і допомагає добру. Казка готує дитину до майбутнього життя в реальному світі та показує на прикладах подолання труднощів. Формує моральні якості, які залишаться з дитиною на все життя. Необхідно пам`ятати батькам та педагогам важливість читання казок, віршиків, гратися з дитиною та вміти аналізувати власні дії.
Поради вчителя-логопеда
Розвиток просодичної сторони мовлення у дітей
Сформованість просодичної сторони мовлення є одним із невід’ємних компонентів мовленнєвого розвитку малюка.
Про порушення формування просодичної сторони мовлення свідчать такі недоліки:
- голос дитини занадто тихий, або, навпаки, надмірно гучний (дитина не може по наслідуванню міняти висоту голосу, імітуючи голоси тварин або іграшок: показати, як пищить мишка/ гарчить тигр, плаче лялька/ реве ведмедик та ін.).
- мовлення дитини повільне або прискорене, у мові відсутні паузи;
- дитина не використовує різноманітні відтінки інтонацій,
- мова стає монотонною, позбавленою емоцій.
- при розповіданні вірша, переказі події з власного життя мовлення дитини поступово стає менш розбірливим, голос згасає.
- дитині «не вистачає повітря», вона вимушена зупинятись під час розмови, щоб дібрати повітря.
Названі симптоми можуть свідчити про психологічні, неврологічні та мовленнєві розлади, такі як дизартрія, заїкування, загальний недорозвиток мовлення. Якщо ви помічаєте, що мова вашого малюка позбавлена чіткості та виразності, рекомендуємо якнайшвидше звернутися за консультацією до вчителя-логопеда, психолога, педіатра, ортодонта та лікаря-невролога.
Тільки спільна робота спеціалістів та батьків може принести бажаний результат, тому не слід забувати про вправи, які можна виконувати вдома разом з малюком. Усі завдання необхідно проводити у формі гри. Не потрібно засмучуватись, якщо у дитини щось не виходить одразу, треба пам’ятати, що малюк прагне вашого схвалення. Незалежно від результату підбадьорюйте дитину і радійте хоч і найменшим її успіхам.
1. Вправа «Задуй свічку» Запаліть невеличку свічечку. Запропонуйте дитині глибоко вдихнути через ніс, і, так же спокійно, видихнути через рот та задмухати свічку.
2. Вправа «Гарний запах» Запропонуйте дитині на вдиху понюхати квітку, нарізані фрукти, парфуми. Можна виконувати вправу з заплющеними очима та відгадувати, що це за запах.
3. Вправа «Скажи на вушко» Візьміть іграшкову собачку і прошепотіть їй на вушко, щоб вона лягла малюкові на коліна. Собачка з радістю це зробить.
Запропонуйте дитині самій попросити про що-небудь собачку, але попередьте, що на вушко треба говорити тільки пошепки.
4. Вправа «Оркестр» Запропонуйте малюку проспівати голосні звуки, позначаючи висоту голосу рухом руки: рука вгору піднята - співаємо високим голосом, рука опущена вниз - співаємо низьким голосом.
5. Вправа «Живі звуки» Промовляйте з дитиною на глибокому видоху:
Звук «У-у-у»:
- наче виє вовк
- наче гуде потяг
- наче сигналізує пожежна машина
Звук «Ш-ш-ш»:
-наче шелестять листочки на деревах
-наче шипить гусак
Звук «А-а-а»:
-наче плаче лялька
-наче мама заколисує дитя
6. Вправа «Три ведмеді» Прочитайте дитині казку про Машу та трьох ведмедів. Промовте разом з дитиною фразу «Хто спав у моєму ліжку?!» так, як би її сказав тато-ведмідь, мама-ведмедиця, маленьке ведмежатко.
7. Вправа «Хто в будиночку живе?» Прочитайте дитині казку «Теремок». Розгляньте головних героїв казки. Запропонуйте дитині сказати фразу «Стук-стук! Хто в будиночку живе?» так, як би її промовила мишка, жабка, вовк, ведмідь.
8. Вправа «Барабан» Запропонуйте дитині перетворитися на барабанщиків. Промовляйте разом «Бам-бам-бам», відбиваючи ритм паличкою. Спочатку слова промовляються повільно, потім ритм прискорюється.
9.Вправа «Веселі скоромовки»
Промовте скоромовку «Проґавила ґава ґавенятко» різним тоном:
• З жалем («Шкода ґавенятко»);
• Із засудженням («Як можна бути такою неуважною!»);
• З подивом («Не може бути!»)
Промовте скоромовку «На дворі трава, на траві дрова»:
• Сумно ( «Ох, скільки тут роботи!»);
• Радісно ( «Ура, тут можна весело погратися!»);
• Байдуже ( «Ну та й що?»)
Не забувайте, що найголовнішим прикладом для малюка є його батьки та тільки від вас залежить, яким буде мовлення вашої дитини:
- Частіше розмовляйте з малюком на різні теми;
- Розмовляючи, слідкуйте за грамотністю і чистотою своєї мови;
- Говоріть слова чітко виразно, з інтонацією;
- Коли дитина щось розповідає - не перебивайте, дайте їй висловитися;
- Читайте малюку більше книжок, не забувайте слідкувати за виразністю.
- Заведіть традицію перед сном ділитися враженнями дня. Нехай дитина розповість, що їй найбільше запам'яталося, сподобалося чи засмутило за минулий день.
Важливі поради батькам від асистента вихователя II молодшої інклюзивної групи №10
Важливі поради батькам
1. Любіть свою дитину, дозвольте дитині бути собою, приймайте її такою, яка вона є – це найважливіша потреба усіх дітей.
2. Побачте світ очима Вашої дитини і тоді ви зможете зрозуміти її почуття.
3. Створіть сприятливу, доброзичливу атмосферу в сім*ї, будьте щирими з дитиною в почуттях і вчинках.
4. Дії дитини повинні супроводжуватися похвалою та радістю їх успішного виконання.
5. Створюйте в сім*ї атмосферу довіри, щоб у дитини було бажання розказати про ту чи іншу подію, що вона робить, що відчуває.
6. Підтримуйте дитину, коли ви відчуваєте, що їй погано, обговоріть вчинок, який потрібно виправити. Дитина повинна знати, що ви на її боці, а якщо її накажуть, то мудро і справедливо.
7. Дитина повинна відчувати вашу любов за те, яка вона є, а не за її успіхи і досягнення.
8. Не робіть все за дитину, що вона може зробити сама, щоб вона виросла спроможною виконувати завдання згідно з вашими очікуваннями.
9. Дозвольте дитині брати участь в прийнятті рішень, які стосуються її, це допоможе їй приймати рішення самостійно в дорослому житті.
Корисні поради батькам
1. Розмовляйте з дитиною чітко, виразною мовою.
2. Коментуйте усі ваші дії, так ви розвиваєте мовлення дитини.
3. Використовуйте серію малюнків для складання простих розповідей.
4. Використовуйте паузи і повтори слів і фраз, щоб дитина змогла уникнути в те, що ви сказали.
5. Описуйте дитині все, що вона робить, бачить, чує, використовуючи доступні слова.
6. Граючись з дитиною знайомте її з основними геометричними формами відносно віку.
7. Збагачуйте знання дитини про себе і свою сім*ю.
8. Знайомте дитину з родинними святами.
9. Долучайте дитину до підготовки свят, виготовляйте разом подарунки, листівки.
Поради вчителя-логопеда
Дитина не розмовляє? Допоможе логопед!
Дитині – 3,5 роки, або навіть більше:
· вона нещодавно почала розмовляти, а її мовлення незрозуміле, нерозбірливе;
· до 3,5 років у неї не сформувалось мовлення («дитина не розмовляє»).
При нормальному мовленнєвому розвитку перші слова у дітей з’являються ще до року, а в 2 роки діти вже добре розуміють мовлення, а також починають вживати прості фрази з 2-3слів. Однак в сучасних дітей часто зустрічаються різні форми затримки в розвитку мовлення, більшість з яких можуть загрожувати дитині серйозними ускладненнями.
У будь-якому випадку дитина, яка пізно почала розмовляти, не зможе самостійно засвоїти правильну звуковимови. Їй знадобляться заняття з логопедом для подолання мовленнєвих порушень.
Увага! Якщо трирічна дитина не розмовляє, у неї може виявитись важке порушення мовлення – алалія. При алалії мовлення у дітей не розвивається взагалі, або розвивається дуже повільно, що може спричинити затримку психічного розвитку.
Дитині – 3,5-4,5 роки. Мовлення у неї з’явилось вчасно, але дитина не вимовляє:
· окремі звуки (при цьому її мовлення в цілому зрозуміле);
· велику кількість звуків, через що її мовлення малозрозуміле.
У цьому віці відсутність правильної вимови звуків не вважається дефектом мовлення. Малюк тільки вчиться вимовляти звуки і тому може промовляти їх нечітко, або ж зовсім пропускати в словах. Однак логопед навіть у такому віці може визначити, чи з’явиться у дитини нормативна вимова того чи іншого звуку, чи залишиться дефектна.
В наш час кожна друга дитина на тому чи іншому етапі розвитку мовлення потребує допомоги логопеда.
Дитина в цьому віці не вимовляє велику кількість звуків? Її мовлення дуже нерозбірливе? Це може свідчити про складне мовленнєве порушення. Така дитина самостійно може не навчитись вимовляти звуки, а потребуватиме довготривалих занять з логопедом аж до повної корекції мовлення.
Дитині – 4,5 роки та більше. Її мовлення має один з наступних недоліків:
· мовлення дитини в цілому нерозбірливе;
· ви сумніваєтесь, чи правильна в дитини звуковимова;
· ви знаєте, що дитина не вимовляє деякі звуки.
За нерозбірливим мовленням можуть ховатись важкі мовленнєві порушення, які в подальшому можуть вплинути на психічний розвиток дитини. Тому обов’язково слід звернутись за консультацією до логопеда. Логопед зможе оцінити стан мовлення дитини, спрогнозувати його подальший розвиток та надати батькам відповідні рекомендації.
У більшості випадків після 5 років дитина сама, без спеціальних логопедичних занять, вже не може навчитись правильно вимовляти звуки. В майбутньому, швидше за все, у неї буде зберігатись дефектна вимова тих звуків, які вона зараз не вимовляє.
Дитині залишився рік (або півроку) до школи:
· дефекти звуковимови у неї вже виправлені або майже виправлені.
Справа в тому, що неправильна звуковимова може призвести до таких ускладнень як порушення читання (дислексія) та письма (дисграфія). При порушеній звуковимові дитина пише звуки так, як вимовляє. Якщо логопед поставив звуки дитині незадовго до вступу у школу, то ще деякий час дитина може писати їх так, як вимовляла до цього. Також дефекти звуковимови заважають дитині повноцінно оволодіти грамотою: дитині може бути важко визначати кількість та порядок складів і звуків у словах.
Корекція порушень читання та письма займає багато часу та вимагає великих зусиль, тому бажано ще в дошкільному віці попередити появу цих логопедичних дефектів. Для того, щоб це зробити, зверніться за консультацією до логопеда.
Ви хочете ще до школи навчити дитину читати і писати, а також розвинути у неї логічне мислення, пам’ять, увагу, уяву.
Коли дитина приходить до школи підготовленою, вона значно швидше буде засвоювати навчальний матеріал. До того ж навчання читанню й письму дуже добре розвиває інтелект дитини, а також усі психічні процеси: мислення, пам’ять, увагу, уяву.
Пам’ятайте! Провести профілактику мовленнєвих порушень набагато простіше, ніж виправляти вже сформовані мовленнєві недоліки.
Вчимо язичок бути слухняним (Постановка звука [c])
Малюки із задоволенням грають у сюжетну гру "Магазин" (розвиток наочно-дійового мислення, закріплення словника з теми).
Діти логопедичної групи №6 дуже полюбляють розмальовки! Поєднуємо приємне з корисним: розвиваємо дрібну моторику та закріплюємо знання з теми "Транспорт"
Розвиток зв'язного мовлення
в середній спеціалізованій групі № 3
Складання речення за картиною,
використовуючи графічну схему
Формування фонематичного сприйняття та слуху
Дидактична гра "Горішки для Попелюшки"
Індивідуальна робота на свіжому повітрі, щодо формування узагальнюючих понять